Posted in Inspiration, Lifestyle, Samfund

Sommer komplimenter ❤️

Jeg fik utrolig meget ros på arbejde i går, hvilket fik mig til at tænke en del over det med at give komplimenter, og så var jo nødt til at skrive lidt om det fordi det er så vigtigt.

Jeg er efterhånden blevet rigtig god til at give komplimenter og rose de mennesker jeg omgiver mig med, og gerne på en daglig basis. I Danmark er vi ofte meget præget af jantelov, og mange har måske et manglende overskud til at give andre en kompliment med på vejen. Og omvendt kan det også være svært at tage imod ros. Den del øver jeg mig stadig i. Selvom det er blevet langt nemmere og mere naturligt for mig bare at sige tak, så har jeg stadig indimellem en tendens til at komme med et ”men, det er også fordi at” et eller andet. I hvert fald prøver jeg at afvise den kompliment jeg modtager, hvilket i sig selv er ret uhøfligt, fordi det ikke bare er en afvisning af en selv, men også af den der giver komplimenten.

Komplimenter kan også gives til en du ikke kender personligt, men som du føler dig inspireret af. Jeg sendte sådan en mail af sted den anden dag, og fik en fin respons tilbage. Jeg er 100 procent tilhænger af, at selvværd skal bygges op indefra, og det er det der skal være fundamentet, men komplimenter og ros skal der være plads til, og gerne nogle der får ens øjne til at glimte af glæde(eller af glædestårer fordi man bliver rørt, hvilket sker for mig indimellem – måske det er derfor jeg endnu ikke er helt fan af at modtage alt for meget ros. Jeg har ikke lyst til at stortude overfor andre), eller bringer et kæmpe stort smil frem på læben. Det smitter nemlig 🙂

Og hvem ved, måske er der en der har en virkelig dårlig dag, og så det netop din kompliment der får vedkommende til at blive i lidt bedre humør. Måske gør vi ikke nogen større forskel som individer, men alligevel tror jeg det at det er de små ting der gør, at vi kan være med til at ændre et andet menneskes liv til det bedre.

Og i stedet for at tale hinanden ned, så kunne vi jo tale hinanden op. Jeg bliver personligt stjerne glad af at give komplimenter, så hvorfor ikke gør det noget mere 💛

 

peter plys citater
http://citateromlivet.blogspot.dk/p/peter-plys-citater.html

God weekend 💛

 

Skriv et svar

