Posted in Blogging, Inspiration, kreativitet, Samfund, Writing

Julia Lahme: Om digital kommunikation og ord (mit yndlingsemne) ❤️

I vores meget digitaliserede verden, og med det store fokus på os selv i form af selviscenesættelse og pænhed kan man fristes til at påpege alt det overfladiske og ligegyldige ved internettets muligheder(til gengæld hepper jeg på dem der tør være ærlige og fremvise de knapt så pæne ting). Og det gør jeg da også selv, fordi hvor trist er det ikke lige, at sidde til en familiefødselsdag eller en fest med vennerne, og se hvordan langt de fleste sidder med deres mobiler fremme? Nærværet forsvinder i hvert fald for mit eget vedkommende, og jeg tænker også det sker for andre.

Men alting har jo en bagside, og det der opvejer den side er det, vi får ud af vores tilstedeværelse online. Da jeg var 15år(tror jeg – vi havde en stationær computer, og internet via telefonstikket) brugte jeg meget af min tid foran computeren. Jeg havde ikke ret mange venner i virkeligheden, men til gengæld elskede jeg at møde nye mennesker online. Jeg fandt nye pennevenner, deltog i diskussioner på forskellige forummer og læste Jane Austen og L.M.Montgomery fanfiction. Internet venner er bestemt(og åbenlyst) ikke det samme som ”virkelige” venner, men de gør ensomheden nemmere tror jeg. I dag ville jeg aldrig kunne nøjes med online venner, men jeg har mødt nogle af mine bedste venner via internettet, både herhjemme og i udlandet.

Fornyelig modtog jeg et nyhedsbrev fra Julia Lahme angående internettet som kommunikationsmulighed. Hun mener at verden ikke bare er blevet digitaliseret, men tekstualiseret. Hun skriver blandt andet:

”Men det vigtigste at huske, er at al digital kommunikation begynder og slutter med et ord. Vi søger med ord, vi kommunikerer med ord, og selv den korteste Facebook opdatering er nødt til at blive skrevet med præcis de ord, der rammer mest, bedst og renest”

og ”…informationsflowet ikke er noget som sker for os, eller på os, det er rent faktisk noget, vi deltager i, ikke blot ved at læse. Nej, vi deltager ved at skrive. Fra webshops til hashtags, fra søgeord til kampagner – alt begynder med ordet. Uanset hvor billedbåren, du oplever kommunikation som i denne tid, er det slet ikke billederne, der er det vigtigste. Hele den digitale kommunikation hviler nemlig på ord. På bogstaver”.

Jeg synes det er så fint beskrevet, og det er nok også derfor at jeg selv startede den her blog(først på engelsk, senere på dansk), fordi det giver mig mulighed for at deltage i stedet for bare at læse(og på den måde stå på sidelinjen).  Jeg har nok sådan et kærligheds-had forhold til internettet, og derfor tror jeg pauser fra det indimellem er en rigtig god ting 🙂 Hvilket også er planen i dag; hvor først en familie fødselsdag, og dernæst en tur til Aarhus venter ❤️

 

Skriv et svar

