Posted in Uncategorized, Inspiration, Samfund, Hverdagseventyr, kreativitet, Seje mennesker

Tidlige morgener, og hvorfor jeg bliver boede i Randers lidt endnu ❤️

De dage hvor jeg har fri står jeg ofte tidlig op alligevel. I virkeligheden er morgenen min yndlingstid på dagen, og de bedste morgener er dem, hvor jeg tager mig tid til at lave en kop kaffe eller te, og sætter mig ned med min notesbog for at skrive ”morning pages”. ”Morning pages” er en skriveøvelse, hvor man bare skriver lige hvad der falder en ind. Det er meningen at man skal skrive 3 sider, og det forsøger jeg at overholde, selvom det ikke lykkedes hver morgen. Der er også morgener hvor jeg slet ikke får skrevet(særligt dem hvor jeg skal op kl.5).  Selvom jeg gerne ville kunne praler af(hvorfor egentlig?) at jeg er typen der går sent i seng (dette sker oftest kun hvis jeg har været i byen) og sover længe, så er det lige omvendt. Jeg elsker at gå tidligt i seng, og vil gerne tidligt op om morgenen. Jeg er blevet kaldt bedstemor/gammel mere end en gang, og ja det er da lidt bedstemor agtigt at gå tidligt i seng som 32 årige.

Det er særlig vigtigt for mig som dagene bliver kortere og vejret bliver koldere. Jeg har brug for langt mere ro og søvn i vinterhalvåret end ellers. Det er vist ikke så usædvanligt, men alligevel.  Efteråret(som jeg vist har nævnt tidligere) er min yndlingsårstid. Jeg synes det er koldt, selvfølgelig gør jeg det. Og ja det er en smule irriterende at være mere træt end ellers. Men for mig er det kun naturligt at vi(jeg) ikke har helt samme energi som i sommerhalvåret. Og det er den perfekte undskyldning for mere indendørs hygge, som læsning, tv-serier, te drikning og diverse projekter(mere om det lidt længere nede).  Og lige nu kunne det ikke passe bedre. De sidste mange måneder er der sket en masse gode ting, som jeg selvfølgelig bare måtte med til 🙂 Lige fra Thyalive, Ungdommens Folkemøde i København til byture, familiekomsammen og besøg fra London. Jeg prøver at være med til alt, med det resultat at jeg ender med at få for lidt tid til mig selv og dermed bliver til en lidt småirritabel og gnaven Malene (man er vel ved at være gammel? Eller måske bare udadvendt og introvert på samme tid). Jeg forsøger med det der balance halløj, men jeg er virkelig ikke god til det. Håber jeg finder den på et tidspunkt.

Randers er en interessant by at bo i, fordi jeg ofte skal forsvarer byens dårlige rygte. Jeg er sikker på det har haft noget på sig, men jeg ser Randers som en by med potentiale. Hvis de mennesker der bor her forsøger at gøre noget for at skabe liv i byen. Jeg har debatteret en del med mig selv om, hvorvidt jeg skal se at komme væk fra byen så hurtig som muligt, eller om jeg skal forsøge at arbejde med det der er i byen. Da jeg var på Ungdommens Folkemøde i København i september, mødte jeg en utrolig skøn kvinde som synes det var spændende at jeg boede i Randers(hun havde sjovt nok også været på Thyalive, verdenen(Danmark) er virkelig lille), fordi hun interesserede sig meget for hvilke potentiale de mindre byer har, eller de såkaldte provinsbyer, og det man kalder udkants Danmark. Og det har jeg tænkt en del over, særligt i overvejelserne om for og imod i forhold til at bo i Randers.

Jeg tror meget på individets eget ansvar i forhold til at omgive sig med det man gerne vil/lave de ting man gerne vil (i dette tilfælde var det så skrivning) og jeg kom frem til at jeg i det mindste måtte forsøge at sætte gang i noget i Randers. Så det første jeg gjorde var, at tage kontakt til en jeg ved, har haft gang i noget skrivehalløj i byen tidligere på året. Efter en kaffe aftale med ham, ser det ud til at der kommer gang i noget inden så længe. Jeg tror virkelig på, at der er utrolig meget potentiale udenfor de store byer, og det hele handler rigtig meget om at finde de mennesker(selvom der måske kun er et par stykker), som gerne vil det samme. Og Randers har faktisk potentiale (og har også bevist det) til at være kendt for andet end kriminalitet og Mokai.  I 2015 blev Randers f.eks. kåret som Danmarks bedste læsekommune(ud af 12 kommuner), pga. projektet ”Nordbyen læser”. Hvilket jeg ikke tror ret mange ved. Jeg gjorde i hvert fald ikke før jeg flyttede til byen. Fordomme er der nok af, men hvis man rent faktisk kigger lidt nærmere, så findes de gode initiativer over alt 🙂 Jeg glæder mig til at se hvad der kommer til at ske, jeg tror i hvert fald at der kommer noget rigtig godt ud af at skabe noget i fællesskab. Også i Randers 🙂

God onsdag aften ❤️

 

Skriv et svar

